Planowanie świątecznych kampanii marketingowych rozpoczyna się już po okresie wakacyjnym. Przedsiębiorcy chcą jak najlepiej wykorzystać czas wzmożonych zakupów klientów. Wzrost częstotliwości zakupów widoczny jest już w listopadzie, ale swoje prawdziwe apogeum osiąga z początkiem grudnia. W ten świąteczny czas pomyśl nie tylko o tym, jak przyciągnąć nowych klientów, ale również o tym, jak zadbać o tych stałych, czyli uczestników Twojego programu lojalnościowego. Jak możesz wykorzystać program lojalnościowy w świątecznej strategii marketingowej?
Dodatkowe punkty w programie lojalnościowym
Przedświąteczny czas rządzi się swoimi prawami, wtedy dużo się zmienia i większość z nas odczuwa wewnętrzną potrzebę dzielenia się z innymi dobrem, szczęściem i radością. Dajemy od siebie więcej niż zwykle, dbamy o siebie nawzajem i czerpiemy z tego dużą satysfakcję. Na okres przedświąteczny zmodyfikuj system przyznawania punktów. Możesz np. zwiększyć ich liczbę za poszczególne akcje np. o 20%. To taki bonus na Święta, który pozwoli uczestnikom programu lojalnościowego szybciej odebrać wybrane nagrody. Poza tym popracuj nad zaangażowaniem swoich stałych klientów. Nie ograniczaj się do nagradzania ich jedynie za zakupy. Wykorzystaj Święta do tego, aby podziękować im za lojalność i pomoc w promowaniu Twojej marki. Punkty przyznawaj za polecenie programu lojalnościowego znajomym, udostępnienie Twojego postu na social media czy wypełnienie ankiety.
To samo dotyczy programów klubowych, których uczestnicy mają dostęp do stałych przywilejów. Zapewnij klientom dodatkowe benefity. Jeśli jest to wielopoziomowy program lojalnościowy, to zmień nieco kryteria awansu na kolejne poziomy, aby jeszcze przed Świętami wielu uczestników miało szansę osiągnąć te wyższe. Takie modyfikacje sprawią, że uczestnicy jeszcze bardziej zangażują się w kontakt z Twoją marką.
Nagrody w programie lojalnościowym (prawie) jak prezent pod choinkę
Święty Mikołaj najprawdopodobniej już ciężko pracuje. Magia Świąt sprawia, że zaczynami wierzyć w tego brodatego starca. Zadbaj o to, aby jego obecność i autentyczność poczuli również uczestnicy Twojego programu lojalnościowego. Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, kiedy warto jest dać od siebie coś więcej, zupełnie bezinteresownie, za darmo. Możesz przykładowo uczestnikom programu podarować indywidualne rabaty. Ich wielkość może być uzależniona m.in. od poziomu uczestnictwa lub liczby punktów – im wyższy jest poziom lub więcej jest punktów, tym wyższy rabat. Każdemu się on przyda przed Świętami, kiedy wydatków jest zdecydowanie więcej niż o innych porach roku.
Ciekawym pomysłem jest też uzupełnienie katalogu nagród o nowe pozycje. Jeśli już decydujesz się na taki krok, powinieneś zadbać o to, aby nowe nagrody wyróżniły się spośród pozostałych. Chodzi tutaj o ich większą wartość, jak i atrakcyjność dla klienta. Jeśli prowadzisz salon urody, a uczestników programy lojalnościowego nagradzasz rabatami, to na Święta możesz uzupełnić katalog nagród o darmowe zabiegi. Dla jeszcze większej motywacji możesz wprowadzić limit takich nagród, zaznaczając, że kto pierwszy, ten lepszy.
Przedświąteczne konkursy i loterie dla uczestników programu lojalnościowego
Święta to również czas zabawy. Chętnie bierzemy wtedy udział w różnych aktywnościach, jak spotkania ze Świętym Mikołajem, kuligi czy też wigilie firmowe. Zorganizuj też atrakcję dla uczestników swojego programu lojalnościowego. Może być to np. konkurs z ciekawymi nagrodami. Warto jest zadbać o to, aby towarzyszył mu świąteczny motyw, np. w przypadku sklepu meblowego może być to konkurs na najpiękniejszą świąteczna stylizację salonu, oczywiście z wykorzystaniem przynajmniej jednego mebla zakupionego w sklepie. Upewnij się jednak, czy Twój system lojalnościowy pozwala na takie modyfikacje. Przykładem takiej wszechstronnej platformy jest Loyalty Starter.
Alternatywą dla konkursów są loterie, w których wygrana to zwyczajny los szczęścia. O tym, kto otrzyma nagrodę, nie decydują ludzie, sami uczestnicy też nie mają na to wpływu. Zwycięzca jest wybierany podczas losowania. Zorganizuj loterię, w której udział wezmą wszyscy uczestnicy programu lojalnościowego, którzy w konkretnych dniach dokonają zakupu na minimum X zł. Warto jest wprowadzić takie kryteria uczestnictwa w loterii, aby nieco zmotywować uczestników do podjęcia określonej akcji. Zamiast zakupu może to być np. wypełnienie ankiety czy rozwiązanie quizu.
Świąteczny klimat programu lojalnościowego
Planując wykorzystać program lojalnościowy w kampanii świątecznej, trzeba też dostosować do niej jego charakter. Uczestnicy programu muszą czuć, że zbliżają się Święta. Wystarczy naprawdę niewiele – świąteczne graficzne elementy w aplikacji mobilnej, plakaty ze świątecznym akcentem i posty w mediach społecznościowych, w których pojawia się bożonarodzeniowy bohater – elf, renifer czy też anioł. Taki świąteczny klimat sprzyja wzmacnianiu relacji i sprawia, że chętniej wchodzimy w interakcję z taką marką.
Nie prześpij tego przedświątecznego okresu. To dobry czas, aby zbliżyć się do swoich klientów, jeszcze bardziej ich do siebie przekonać i udowodnić im, że są dla Ciebie ważni. Takie małe i duże gesty z Twojej strony, jak dodatkowe punkty i benefity dla uczestników programu, świąteczne nagrody czy też konkursy i loterie zaprocentują jeszcze większą lojalnością, sympatią i zaufaniem u Twoich stałych klientów.