Zakupy w sklepach internetowych pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze, gwarantują wygodę i atrakcyjne ceny. Często można też skorzystać z darmowej dostawy do domu lub odebrać paczkę w wybranym miejscu – jak punkty DHL. W dobie pandemii coraz więcej osób robi zakupy w sklepach internetowych. Jakie są ich podstawowe zalety?
Rozwój e-commerce a nasze potrzeby
Do rozwoju branży e-commerce przyczyniło się wiele czynników – jak zmiana naszych potrzeb, popularyzacja internetu czy pandemia koronawirusa. Obecnie zakupy w sieci są normą dla wielu osób – wybrane produkty można zamówić do domu, odebrać z pobliskiego paczkomatu lub innego miejsca – jak punkty DHL w Żabce i innych wybranych sklepach, kioskach czy stacjach benzynowych.
Do niedawna najczęściej zamawiane przez internet były ubrania i obuwie, muzyka, filmy i seriale, urządzenia elektroniczne – coraz więcej osób zamawia też jedzenie na wynos, codzienny catering czy zakupy spożywcze.
Zalety zakupów online
Plusów zakupów online jest wiele – ogromny wybór, szybka realizacja zamówienia i dostawa, dostępność produktów 24h, punkty nadania paczek na terenie całego miasta i przede wszystkim niższe ceny oraz możliwość ich sprawdzenia w porównywarkach cenowych. Nie ma też problemu ze zwrotem towaru w razie takiej konieczności. Sprawdź ew. koszty oraz punkty nadania paczek w przypadku zwrotu.
Zakupy przez internet można zrobić dowolnego dnia i o każdej porze. Brak konkretnych godzin otwarcia to jedna z podstawowych zalet sklepów internetowych. Oznacza to wygodę dla kupujących – zamówienie można złożyć nawet w niedzielę niehandlową czy w środku nocy, mimo że jego realizacja rozpocznie się w najbliższym dniu roboczym.
W sklepach online zwykle dostępne są produkty różnych marek – wybór jest większy niż w sklepach tradycyjnych. Dotyczy to różnych grup produktów – jak zegarki, biżuteria, smartfony, odzież, ale też karma sucha dla pupila czy kosmetyki. Można też kupić różne ubrania, a następnie na spokojnie zastanowić się, które zachować, a które zwrócić. Szybki zwrot można zrealizować przez kuriera, paczkomat czy punkty DHL, DPD lub innej firmy.
- Wygodna dostawa – pod same drzwi?
Szybka dostawa kurierem pod drzwi to druga zaleta kupowania online. Można poprosić o dowóz produktów do domu albo wskazać pobliski paczkomat lub inne miejsce – do wyboru są różne punkty DHL czy DPD. Zasady dostawy ustala indywidualnie każdy sklep czy sieć, ale często od określonej kwoty oferowana jest też bezpłatna wysyłka. Jeśli jednak wolimy odebrać paczkę z pobliskiej stacji benzynowej czy sklepu, warto sprawdzić, gdzie są najbliższe punkty DHL czy DPD. Nadanie paczki zwykle realizowane jest nawet tego samego dnia, ew. następnego, po wpłynięciu zamówienia do sklepu.
- Niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych
Dużym plusem e-sklepów są również niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych. Dotyczy to wielu grup produktów – taniej kupimy na przykład urządzenia elektroniczne, eleganckie zegarki czy karmę dla psa, książki i płyty muzyczne. Jak to możliwe? Sklepy online nie mają swojej siedziby, zatrudniają zwykle mniej pracowników i mogą obniżyć koszty. Potrzebują jednak magazynu i nakładów na działania marketingowe. Warto sprawdzać ceny w różnych sklepach – pomocne będą m.in. porównywarki cen – a także koszt dostawy. Często jest ona darmowa – np. do paczkomatu. Można też sprawdzić, jakie punkty DHL, DPD czy innej firmy są w pobliżu – wtedy dostawa jest zwykle tańsza niż pod drzwi mieszkania albo biura.
- Zwrot w terminie co najmniej 14 dni
Zakupy zamówione online można też zwrócić bez podawania przyczyny – prawo do odstąpienia od umowy mamy przez 14 dni od daty zakupu. Część sklepów oferuje nawet dłuższy termin – 30, 60, a nawet 100 dni, co podnosi poziom komfortu. Trzeba wypełnić odpowiedni formularz i znaleźć najbliższe punkty nadania paczek. Szczegółowe zasady ustala każdy sklep lub sieć.