Od czego zależy cena tekstu za 1000 znaków?
« lista artykułów
2020-07-24
Stało się, postanowiłeś skorzystać z usług copywritera, ale zastanawiasz się, ile może taka usługa kosztować? Poznałeś konkretną stawkę danej osoby, ale nie wiesz, czy to dużo, czy mało? Z poniższego artykułu dowiesz się, od czego zależą aktualne stawki copywriterskie.
Cena cenie nierówna
Tak naprawdę ile firm i copywriterów, tyle stawek cenowych. Dlatego też nie ma jednej stałej kwoty, jaką mamy zapłacić za dany tekst. Wartość danej treści zależy od wielu czynników. Wycenę profesjonalnych tekstów możesz znaleźć tutaj.
Od czego zależy wartość tekstu? – 8 kwestii
- Rodzaj zlecenia – to jakiego rodzaju ma być materiał, jest kluczowe podczas wyceny. Za precle, czyli najprostsze, podstawowe teksty, opisy produktów lub proste artykuły blogowe zapłacimy znacznie mniej, niż za artykuły eksperckie, czy wpisy na portalach społecznościowych. Zależność wynika z trudności zlecenia – teksty, które nie wymagają specjalistycznej wiedzy oraz dużej ilości czasu na rozpoznanie tematu, są niżej wyceniane. Jednak za wymagający tekst copywriter może zażądać większą stawkę.
- Termin realizacji – jeśli prosisz, aby dany copywriter bądź agencja przygotowała tekst „na już”, licz się z dodatkowymi kosztami. Zazwyczaj firmy mają podpisane umowy z klientami, w których uwzględniony jest ostateczny termin oddania treści. Z tego względu agencje planują ilość zleceń, mając na uwadze możliwości swoich pracowników. Dlatego, jeśli otrzymują dodatkowe zlecenie z krótkim terminem jego wykonania, to muszą wypłacić nadgodziny pracownikom albo kogoś dodatkowo zatrudnić, co wiąże się
z kosztami.
- Podmiot realizujący – nie bez znaczenia jest również to, kto pisze Twój tekst. Zazwyczaj freelancer, który ma własną działalność gospodarczą, wymaga mniejszej opłaty za dany materiał niż agencja copywriterska. Powodem rozbieżności cenowej jest wysokość kosztów utrzymania firmy, w tym opłat skarbowych, a także wysokość wynagrodzenia pracowników, nie tylko copywriterów, ale w przypadku agencji np. kadrowych, czy osób utrzymujących czystość w biurze.
- Język – teksty pisane po polsku są tańsze niż te opracowane w innych językach. Przykładowo, jeśli agencja żąda za artykuł pisany w rodzimym języku 20 zł, to za ten sam tekst napisany w języku angielskim zapłacisz 30 zł. Pamiętaj, że im mniej popularny język, tym wartość danej treści jest wyższa.
- Renoma zleceniobiorcy – jeśli dana firma istnieje już od dłuższego czasu na rynku i ma dobrą, nieposzlakowaną opinię, może zażądać wyższej kwoty za taki sam tekst, który początkująca agencja wyceni niżej. Wynika to również z tego względu, że zanim zdecydujesz się podpisać umowę, możesz zapytać byłych klientów o ocenę agencji, co nie jest możliwe
w przypadku firm rozpoczynających swoją działalność copywriterską.
- Próbny tekst – jeśli chcesz znaleźć odpowiednią firmy bez polecenia innych osób, możesz poprosić o tekst próbny i po zapoznaniu się ze wszystkimi pracami wybierać tę, która najbardziej Ci odpowiada. Pamiętaj jednak, że za każdy taki materiał musisz zapłacić, nieważne czy zechcesz skorzystać
z usług danej firmy, czy nie.
- Korekta gotowego materiału – ten czynnik może wpłynąć na koszt zlecenia, ale nie musi. Wszystko zależy od agencji i umowy sporządzonej przez obie strony. Jeśli w stosownym dokumencie istnieje zapis, że za każdą korektę należy dodatkowo dopłacić, to musisz liczyć się z tym, że odsyłając treść do poprawy, cena ostatecznej formy tekstu będzie wyższa. Dlatego, zanim zlecisz napisanie danego materiału, uściślij swoje wymogi i upewnij się, że osoba realizująca Twoje zlecenie, dobrze Cię zrozumiała.
- Tematyka – na rynku istnieje niewiele agencji copywriterskich, które w swojej ofercie mają możliwość napisania tekstu dosłownie z każdej dziedziny. Dlatego, jeśli zlecisz napisanie tekstu np. o tematyce praw własności intelektualnej, agencji zajmującej się branżami z zakresu zdrowia, czy mody, to nie licz, że cena materiału będzie taka sama, jak z wyżej wymienionych obszarów.
Cena za 1000 znaków – podsumowanie
Istnieje wiele czynników mających wpływ na wysokość ceny. Do najważniejszych możemy zaliczyć: specyfika treści, język, w jakim ma być stworzony, termin realizacji, czy renoma zleceniobiorcy. Ważne jest, jednak aby pamiętać podczas negocjacji finansowych, że szybko i dobrze wcale nie oznacza tanio. Jak również tanio
i szybko nie „idą w parze” z wysoką jakością tekstu.