Czym są programy lojalnościowe?
« lista artykułów
2019-03-19
Program lojalnościowy, który ma na celu zbudowanie i utrzymanie trwałych relacji z klientami powinien być długotrwałym, zaplanowanym działaniem marketingowym. Odpowiednie przygotowanie się do wdrożenia takiego planu przynosi szereg korzyści, jak m.in. zwrócenie większej uwagi klienta na markę, dzięki czemu znacząco podnosi się sprzedaż produktów i usług.
Wyróżniamy dwa typy programów lojalnościowych:
- kierowane tylko do klientów indywidualnych (Business To Consumers)
- kierowane do pracowników, kontrahentów, partnerów handlowych, właścicieli sklepów detalicznych (partnerzy w ramach relacji Business To Business).
Według obecnych trendów program lojalnościowy przybiera formę kształtowania jeszcze mocniejszych więzi emocjonalnych między marką i klientem (lub marką, a marką). Osiągnięcie tego celu odbywa się wielokanałowo. Według ekspertów, taki model lojalnościowy stanie się w przyszłości podstawą do uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku, łącząc w sobie tradycyjny marketing z kanałami online oraz narzędziami mobilnymi.
Rodzaje programów lojalnościowych
Wyróżniamy trzy rodzaje programów lojalnościowych:
- POLP (Price Oriented Loyalty Programs) – jeden z najpopularniejszych programów, w którym konsument otrzymuje nagrodę w zamian za spełnienie warunków, które wyznacza mu marka (np. zbieranie punktów).
- PRMLY (Person Relationship Maintenance Loyalty Programs) – tworzą mocniejszą więź z konsumentem, dzięki możliwości jego przynależności do grupy osób związanych z marką (np. karty stałego klienta) oraz otrzymywaniem z tego tytułu przywilejów.
- PARP (Price And Person Relationship) – budowanie zaufania klienta odbywa się dzięki możliwości otrzymania elitarnej nagrody w zamian za spełnienie konkretnych warunków.
Jakie korzyści przynoszą programy lojalnościowe?
- Zaangażowanie– klient zna markę na tyle dobrze, żeby swobodnie o niej rozmawiać. Często chwali jej produkty/usługi i częściej o niej myśli, a także korzysta z jej oferty.
- Interakcje– klient, który spotyka się ze znaną sobie marką po raz kolejny może odnieść się do niej statycznie lub interaktywnie. Interakcja polega na reakcji na komunikaty marki – np. pozytywny komentarz na wpis w social media, korzystanie z zaproszeń do testowania produktów.
- Wpływ społeczny– opinia klienta ma wpływ na to czy z Twoich produktów/ usług skorzystają jego/jej znajomi, rodzina i inne osoby, które do tego zachęci.
Zaangażowani klienci stają się aktywnymi uczestnikami strategii budowania relacji. Programy lojalnościowe są więc świetnym sposobem na ich aktywizowanie. Powinniśmy tylko zwrócić uwagę na ich oryginalność oraz dopasowany do konsumenta przebieg takiej akcji.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą 4mat.pl