Jeszcze do niedawna drukarnie oferowały wyłącznie druk offsetowy. Obecnie dzięki popularyzacji druku cyfrowego, mamy większy komfort w doborze najkorzystniejszej formy wydruku, co pozwala zoptymalizować koszt wykonania zlecenia. Jak zatem ocenić, kiedy opłaca się skorzystać z druku offsetowego, a kiedy postawić na druk cyfrowy?
Szeroka oferta druku offsetowego i cyfrowego, kierowana jest zarówno do dużych przedsiębiorstw, jak i do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Z usług drukarni offsetowej często korzystają także klienci indywidualni, zwykle artyści, którzy pragną dotrzeć ze swoją sztuką do większego grona odbiorców. Przed złożeniem zamówienia, w szczególności jeśli dokonujemy tego przez internet, ważne jest, aby właściwie dobrać rodzaj druku do naszych potrzeb.
Wielkość nakładu a cena jednostkowa
W pierwszej kolejności należy ocenić wysokość nakładu. Małe, jednorazowe zlecenia, w których liczba kopii nie przekracza 1000 sztuk, można wykonać z użyciem druku cyfrowego. W przypadku wysokich nakładów zdecydowanie bardziej opłacalny będzie druk offsetowy. Jego zaletą jest to, że koszt każdej kopii wydruku zmniejsza się proporcjonalnie wraz ze wzrostem nakładu. Jest to związane z faktem, iż proces wydruku offsetowego rozpoczyna się zawsze od przygotowania czterech aluminiowych matryc drukarskich, po jednej dla każdego koloru z przestrzeni barw CMYK. Opracowanie matryc obciąża zlecającego kosztami już na początku, ale jest to wydatek jednorazowy. Dzięki temu, iż w procesie druku płyty nie stykają się bezpośrednio z zadrukowywaną powierzchnią, ich zużycie jest nieznaczne. Można więc z ich pomocą wykonać setki tysięcy kopii bez utraty jakości wydruku, co w rezultacie obniża cenę jednostkową przy dużych nakładach.
Odwzorowanie kolorów Pantone
Jeśli nasz projekt wymaga odwzorowania kolorów w przestrzeni barw Pantone, wybierzmy druk offsetowy, gdyż pozwala on na użycie farb drukarskich Pantone. Druk cyfrowy natomiast zaledwie symuluje kolory z tej przestrzeni barw, poprzez zmieszanie barw podstawowych CMYK, w wyniku czego w wydruku otrzymujemy kolor zbliżony do pożądanego, ale nie identyczny.
Nie tylko papier
Druk cyfrowy wciąż pozostawia niewielki wybór co do materiałów, na których możemy dokonać wydruku. W zasadzie jesteśmy ograniczeni do kilku rodzajów tkanin oraz papieru, najczęściej w formacie nie większym niż B3. Druk offsetowy z kolei daje możliwość wydruku większych formatów.
Ponadto specyfika procesu druku offsetowego, w którym farba drukarska jest przenoszona z matrycy na gumową membranę, a następnie dociskana do zadrukowywanej powierzchni, pozwala także na wykorzystanie nietypowych nośników druku, także tych o porowatej powierzchni, takich jak drewno, skóra, tektura lub plastik.
Cyfrowo szybciej, ale nie zawsze opłacalnie
Wydruk cyfrowy wykonywany jest bezpośrednio z pliku i pomija etap związany z przygotowaniem matryc nadruku, dlatego uznawany jest za korzystniejszy, jeśli zamawiającemu zależy na czasie. Przy dużym nakładzie wygeneruje to znaczne koszty, często nieproporcjonalne do zaoszczędzonego czasu. Nawet w przypadku bardzo pilnych projektów, warto przed złożeniem zamówienia skontaktować się z drukarnią offsetową, celem oszacowania możliwego terminu oraz ceny jego wykonania. Zdarza się bowiem, że przy niedużym obłożeniu pracą, drukarnia będzie w stanie wykonać zlecenia w offsecie w terminie porównywalnym do wydruku cyfrowego.