Nie masz strategii marketingowej? Stworzysz ją razem z nami!
« lista artykułów
2017-05-11
Strategia to jeden z elementów działań marketingowych, bez których nawet odpowiednio wykorzystane narzędzia reklamowe nie zostaną odpowiednio ukierunkowane. Wcześniej założona strategia, pozwala „spiąć” wszystkie działania i tym samym zapewnić kampanii maksimum skuteczności.
Jak to się robi ?
Strategię należy zawsze zaplanować w odniesieniu do oczekiwanych rezultatów, ale także zasobów, które będą mogły je zrealizować. Aby podjąć się wieloetapowej strategii wykorzystującej różne kanały komunikacji – wykraczającej niekiedy poza internet warto wybierać multidyscyplinarne agencje marketingowe, które będą mogły zrealizować taki projekt od A do Z. Przykładem może być jedna z prężniej działających na naszym rynku agencja Contentorganica
Z czego składa się strategiczne planowanie?
Według klasycznej definicji opracowanie strategii składa się z kilku elementów, takich jak:
- ustalenie celów przedsiębiorstwa (cele mogą być zróżnicowane – nie zawsze jest to zwiększenie sprzedaży – może nim być realizacja misji, celów statutowych, zdobycie rozpoznawalności),
- rozpoznanie obecnej sytuacji (na podstawie audytu, badania sytuacji rynkowej, analizy SWOT, a także zwrócenie uwagi na działania konkurencyjne),
- sformułowanie strategii (wybranie odpowiednich narzędzi, ustalenie harmonogramu prac, spodziewanych rezultatów, alternatywne plany realizacji strategii)
- dystrybucja zasobów i monitoring działań (zakłada opracowanie realnego budżetu, planu wdrożeniowego, kontroli realizacji strategii).
- Ustalenie celów krótkoterminowych i długofalowych (cele krótkoterminowe mogą mieć za zadanie intensywne wypromowanie nowego produktu wchodzącego na rynek, natomiast długookresowe skupić się na podtrzymaniu tej rozpoznawalności przy przenoszeniu początkowo wysokich budżetów na inne działania).
W jaki sposób pracować nad strategią?
Do pracy nad strategią warto zaangażować osoby, które najlepiej znają potrzeby przedsiębiorstwa, a także doświadczonych pracowników agencji marketingowej, którzy będą potrafili przełożyć potrzeby i cele na realne możliwości wykorzystania znanych im narzędzi. Plan ten powinien być opracowany możliwie jak najwydajniej, nie po to aby zminimalizować koszta, ale aby oszacować je jak najbardziej wydajnie, w relacji koszta – realizacja celów firmy. Warto w tym celu wykorzystać tzw. „burzę mózgów” - niekiedy luźne pomysły, połączone ze sobą w kreatywny sposób mogą stworzyć naprawdę interesującą strategię działania. Wiele osób zapomina, że raz opracowanej strategii nie należy wdrażać ślepo, podczas gdy w tym czasie zmieniła się sytuacja rynku i wymagania klientów. Dobra strategia powinna pozostawiać pole do zastosowania elastycznych i niestandardowych rozwiązań, gdy tylko będą potrzebne.