Hotel Ossa a polskie media
« lista artykułów
2017-04-27
Hotel Ossa od jakiegoś czasu jest na językach wielu osób z branży turystycznej. Z powodu wielu informacji na temat sytuacji tego największego obiektu hotelowo-administracyjego – także budzących poważne wątpliwości – pod koniec marca została zorganizowana specjalna konferencja prasowa Warszawskiej Izby Gospodarczej oraz Stowarzyszenie Polskich Mediów, którą poświęcono kwestii gospodarki turystycznej.
Konferencja prasowa obyła się 21 marca w Warszawskim Domu Technika NOT. Impulsem do jej organizacji były przewijające się w mediach artykuły na temat Hotelu Ossa i stanu jego finansów. Ponieważ traktowały one sprawę dość stronniczo, bez znajomości faktów oraz zasad funkcjonowania branży turystycznej, na konferencji wiele uwagi poświęcono kompetencjom dziennikarzy piszących o sprawach, na których posiadają bardzo ograniczoną wiedzę.
Zagrożenia z tym związane wyliczył prowadzący konferencję Marek Traczyk, czyli prezes Stowarzyszenia Polskich Mediów i wiceprezes Warszawskiej Izby Gospodarczej. Podkreślił przy tym, iż osławiony przypadek artykułu opublikowany przez Forbesa na temat upadku Hotelu, jest tylko jednym z wielu przypadków, które mogą być interpretowane jako teksty pisane na zamówienie konkurencji. Inne przykłady to choćby sprawa Romana Kluski z Optimusa czy Grazyny Lei, byłej wiceminister MSiT.
Choć w wielu wypadkach dziennikarzy podejrzewa się o stronniczość, być może za poziom ich artykułów odpowiada po prostu brak odpowiedniej wiedzy. Hotelarstwo to branża bardzo dynamicznie zmieniająca się, a jej wpływ na gospodarkę regionu czy nawet całego kraju jest dziś szczególnie widoczny – aktywizuje bowiem wiele różnych innych dziedzin gospodarki. Niestety, hotelom i hotelarzom wciąż brakuje wsparcia, które mogłoby ochronić je przed nieetycznymi praktykami.
Inicjatywę objęcia pod opiekę polskich przedsiębiorców oraz wspieranie innowacyjności i rozwoju podmiotów gospodarczych zapowiedział Marcin Zamojski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Warszawskiej Izby Gospodarczej. Zapowiedział on, iż WIG pomoże wszystkim tym, którzy traktowani są nieuczciwie, a pierwszym gestem w tej materii było wręczenie Hotelowi Ossa tytułu Członka Honorowego Warszawskiej Izby Gospodarczej.
Idealnym podsumowaniem konferencji były słowa Marka Tarczyka, który podkreślił, iż rolą dziennikarza jest pozostanie bezstronnym i rzetelnym oraz otwieranie debaty publicznej. Dlatego też, Warszawska Izba Gospodarcza zaoferowała swoją dyspozycję w roli ekspertów, którzy wzbogaciliby wiedzę dziennikarzy, a co za tym idzie czytelników na temat funkcjonowania branży turystycznej.